Revoluce v marketingu začíná. Budujete si už vlastní médium?

Současný marketing se dostal do krize. Něco se musí změnit. Je to fakt, který by si měl připustit každý marketér, pokud vnímá realitu trhu. Lidé dávají stále více najevo, co si o reklamě a marketingu v dnešní podobě myslí. Stačí je vnímat a trochu více se zamyslet nad fakty, která nám ukazují, kam se marketing dostal – blokování reklamy přes AdBlock stouplo do kritických hodnot, reklamy přibývá a je čím dál agresivnější. Lidé útočí na reklamy v diskusích, na sociálních sítích a jde to až do takových krajností, že platí za to, aby reklamu neviděli. Důvěra k reklamě a marketingu v posledních letech rapidně klesla.

Je třeba si jednoduše připustit fakt, že lidé začali být vůči reklamě skeptičtí a nezaujme je cokoliv. Nemáte i vy občas pocit, že reklamy je skutečně více, než může trh unést? Jay Walker Smith, prezident marketingové společnosti Yankelovich, tvrdí, že v současnosti jsme vystaveni více než 5000 reklamám denně v porovnání s asi 500 reklamami denně před přibližně 40 lety. A jaká je její skutečná hodnota pro zákazníka? Pro většinu reklam nulová. A to je přesně ono. Marketéři a společnosti jaksi zapomněli na to, co marketing skutečně definuje – to je v prvé řade hodnota a profit. Hodnota pro zákazníka a profit pro firmu. Dokážete se přizpůsobit dnešnímu zákazníkovi, nebo se budete bezhlavě honit za krátkodobými cíli, které se dosahují stále tíže a méně efektivně?

Co všechno naznačuje, že přichází nová éra marketingu a proč se to děje?

Samotní spotřebitelé nám dávají znamení, které však často přehlížíme – vědomě či nevědomě. Naznačují nám, že jim chybí skutečná hodnota a pozornost, kterou očekávají, jsou reklamou přesyceni, nebo jí už dokonce vůbec nevěří. Signály však přicházejí i od zadavatelů reklamy, kteří žádají efektivní komunikaci.

Jaké signály teda předznamenávají novou éru marketingu?

Ignorace reklamy graduje

  • V online světě už není na Slovensku možné oslovit téměř třetinu uživatelů (kvůli nainstalovanému AdBlocku), u generací Y a Z toto číslo překračuje už 50 %;
  • V offline světě, například u televizí, dnešní technologie umožňují reklamy jednoduše přeskakovat – přepínání programu během reklam známe asi všichni;
  • Lidé přestávají sledovat a vnímat reklamu a začínají platit za to, aby ji neviděli.

Zdroj: pagefair.com

Přesycenost prostoru reklamou se stupňuje

  • Krajinu „zdobí“ množství reklamních ploch – je to otázka, která se řeší i na celostátní úrovni (snaha o rušení množství billboardových ploch, omezení reklamních ploch apod.);
  • Intenzívně vnímáme přeplněné televizní reklamní bloky, které ubírají komfort sledování pořadů;
  • Jsme nuceni absorbovat množství reklamy bez toho, aby nás vůbec zajímala;
  • Přibývající konkurence ještě více přeplňuje trh reklamou – v online i offline světě;
  • Na trhu je momentálně už více reklamy, než můžou spotřebitelé snést.Podle průzkumu Nielsen Admosphere Slovakia by 80 % uživatelů nepoužívalo AdBlock, kdyby na webstránkách bylo méně reklam.

Zdroj: petrzalcan.sk

Lidé většině reklam nevěří

  • Častým problémem jsou i vlastní zkušenosti a klamavá reklamní poselství;
  • Superlativy v reklamě nám zevšedněly a už nemají sílu jako kdysi – stalo se z nich klišé;
  • Podle bannersnack.com 54 % uživatelů internetu nekliká na bannerovou reklamu, protože jí nevěří.

Agresivní formáty uživatelům v online světě překáží

  • 90 % internetových uživatelů tvrdí, že AdBlock využívají, protože jim překážejí agresivní formáty reklamy na webstránkach, jako například vyskakovací okna či samovolné spouštění videa (Nielsen Admosphere Slovakia, 2015);
  • Navzdory tomu je značky neustále využívají a dělají je tak ještě agresívnějšími v honbě za vyšším CTR, i když je to jen krátkodobý stav.

Zákazník tahá za kratší konec

  • Komunikace firem k zákazníkovi je většinou jednosměrná, a to mu už nevyhovuje;
  • Jsou k němu vysílané strohé a nablýskané informace, ale zákazníkovi chybí racionální informace a argumenty (o tom, že „Reklama je navoněná zdechlina“, se zmínil Oliviero Toscani už v roce 1995);
  • Je na něho vyvíjený prodejní TLAK, ten zákazník už vnímá, a proto je mnohem opatrnější než dříve;
  • Nemá možnost nabídce dostatečně porozumět, pohodlně získat více informací, sám se rozhodovat o výběru a vybrat si na základě pro něho relevantních faktů;
  • Na straně zákazníka jsou však vyhledávače, které upřednostňují stránky s kvalitním a originálním obsahem, protože ho zákazník potřebuje a i hledá – je pro něho užitečný.

Zadavatelé žádají efektivní komunikaci

  • Charakteristikou tradiční reklamy je nákup reklamního prostoru v jiných médiích, t.j. zadavatel platí za cizí prostor;
  • Taková reklamní kampaň běží jen tehdy, když klient platí. Pokud se utratí kredit nebo budget, zmizí z očí zákazníků a trhu;
  • Tradiční reklama zasahuje i lidi, pro které je irelevantní, t.j. zadavatel zbytečně platí za oslovení nesprávné cílové skupiny, popřípadě i té správné, ale v nevhodném čase;
  • I když je tato forma komunikace v marketingu velmi potřebná, jelikož dokáže vyvolat okamžitou reakci trhu, už to není jediná cesta k zákazníkům.

Tento vážný stav je potřebné změnit a navrátit sílu a hodnotu marketingu. Nelze to však bez šikovných marketérů, lidí na správném místě, kteří vnímají trendy, jsou inovátory a především vnímají marketing jako nástroj, který má přinášet zákazníkovi hodnotu a firmě profit.

Trendy, které se stávají pevnou součástí marketingu

V posledních letech se marketing podstatně změnil, i přesto ho ale většina firem používá téměř stejným způsobem. Co tak na chvíli zapomenout na všechno tradiční, co jste se z vaší praxe o marketingu doposud dozvěděli? Zamyslet se a začít se na marketing v následujících letec dívat úplně novým pohledem? Vaše pravidelně plánované aktivity by se celkem jistě lišily od těch současných a pravděpodobně by ovlivnily nejen marketingové plánování, ale i komplexní plánování společnosti.

Hned byste si totiž uvědomili, že už není tak jednoduché, levné ani efektivní oslovovat potenciálního zákazníka jen tradiční reklamou v tištěných médiích, displejovou reklamou či televizní reklamou. CTR (proklikovost) u reklamních bannerů se za poslední roky snížila na minimum, cena za mediální prostor však neustále roste. Stejně tak je to například i s mediálním prostorem v printě. Cena prostoru roste, zásah publika stabilně klesá. Krátkodobý efekt se stává ještě kratším, jelikož reklam na trhu přibývá.

A to je vážný důvod, kvůli kterému se do popředí dostaly nové nástroje umožňující oslovovat publikum efektivněji a dlouhodobě.

Ty nejinovativnější společnosti už naskočily na tento trend a začaly si díky aplikování content marketingu vytvářet vlastní média, ve kterých za mediální prostor nemusí platit a mají ho dostupný 24/7/365. Přinášejí jasně zacílenému publiku hodnotný obsah (hodnotu) a naplňují stanovené KPIs (včetně profitu).

ContentFruiter má jako první content marketingová agentura na Slovensku zkušenosti s aplikováním content marketingu na slovenském trhu už od roku 2014. O tom, že content marketing výtečně funguje i na slovenském trhu, hovoří  výsledky content marketingových projektov. Cílem ContentFruiter je vytvářet ze značek informační lídry v jejich odvětvích, přinášet hodnotný, originální a užitečný obsah. Stejný cíl má i nová společnost ContentFruiter CZ na českém trhu.

Takto kvalitní obsah si zaslouží kvalitní distribuci. Proto s obsahovým marketingem jde ruku v ruce nativní reklama, která se tváří jako přirozená součást místa, kde se nachází. Na uživatele netlačí, nevyrušuje, nepřekáží (tzv. push marketing). Naopak, vzdělává ho, inspiruje, baví, a tak působí úplně jiným dojmem.

Jelikož si uživatel sám vybírá obsah, který chce konzumovat (pull marketing), je i jeho engagement vyšší. Na Slovensku můžete pro šíření svého obsahu využít například doporučující boxy od Strossle. Uvidí ho návštěvníci prémiových médií mezi redakčním obsahem, a to právě tehdy, kdy jsou v náladě číst. Platíte přitom jen za prokliky, které přijdou k vám na web.

Další nástroje, které dostávají v marketingu stále více prostoru a dělají aktivity efektivnější a cílenější na zákazníka, jsou například programatické nakupovánímarketingová automatizace či big data.

Pokud situaci v marketingu zatím stále nevnímáte, měli byste zpozornět

Měli byste především začít. Abyste nepromeškali šanci, která se nezopakuje. Je to jedinečná příležitost začít dříve než konkurence a vybudovat si náskok. Stát se informačním lídrem, vytvářet vlastní média, přinášet skutečnou hodnotu zákazníkům. Profitovat z marketingu, kterému se navrátí jeho hodnota. Myslete na dlouhodobé plány, nežeňte se jen za krátkodobými a částečnými výsledky.

Zapomeňte na to, co víte o marketingu a podívejte se na něj jinými očima. Marketing se změní, a to je pozitivní fakt jak pro firmy, tak i pro zákazníky. Přichází nový obchodní model obsahového a mediálního marketingu. Firmy si začnou tvořit vlastní médium a média začnou nabízet zboží a služby. Buďte při tom od začátku a „ukradněte“ si trh.

 

 

CONTENT NEWSLETTER


Odber newslettra od ContentFruiter

 

Čerstvé CM novinky přímo do Vašeho emailu

Abyste byli v obraze při vzestupu nového marketingu

Okamžik..

Thank you for signing up!

Leave a Comment

Pošlete nám brief

Content marketing funguje - víme to my, vy i vaše konkurence. Buďte první, kdo ve vašem odvětví využije sílu moderního a efektivního marketingu, vyšachujte svou konkurenci a "ukradněte si trh".
Pošlete nám brief, zadání nebo nám zavolejte a navrhneme vám optimální postup. My jsme na plodnou diskusi připravení.

Tel.: +420 737 404 055