Má content marketing sílu převálcovat tradiční reklamu?

Content marketing není novinka. Jeho historie sahá ke konci 19. století. Avšak jeho význam a účinok sa znásobujú práve v našom digitálnom veku. Podívejme se, proč se dnes mluví o vzestupu nového marketingu. Proč se tvorba a šíření kvalitního obsahu stává jedním z nejsilnějších dlouhodobě účinných marketingových nástrojů. Vytlačí content marketing tradiční reklamu? Proč vlastně CM funguje?

Internet se stává i mediálním vesmírem

Mediální a informační aktivity se čím dál tím více přesouvají do online prostoru. Máme tam už noviny, které dokonce budují svá vlastní televizní studia, posloucháme rádia, sledujeme tam televizní relace nebo filmy. Fenomenální nástup sociálních sítí za vydatné podpory digitálních technologií tomu jen napomáhá a nutí klasická média pokročit. Už dnes je síla Facebooku nebo YouTube tak velká, že už je zčásti začínají nahrazovat.

Žijeme ve smart době šikovných tabletů, smartphonů nebo hodinek. Přijde čas návratu digitálních brýlí nebo nástupu digičoček a osobních čipů. Přichází internet věcí a bez internetu se za chvíli neobejdou ani naše domácí spotřebiče. Vyrůstá nám digitální generace, která si svou existenci bez komunikace v online světě neumí ani představit.

Internet, který se narodil v březnu 1989 a světu ho věnovali vědci z CERNu, je tedy v plné zralosti připravený změnit svět ještě výrazněji. I ten reklamní a mediální.

Klasická reklama není mrtvá, ale už ztrácí dech

Stále funguje, fungovat i bude, její účinek však slábne. Její dominance klesá a úloha se mění. I díky tomu, že jde o jednostrannou a více nátlakovou formu prezentace. Reklama si navíc umí podkopávat nohy i sama. Jak si přece může budovat důvěru, když například až 80% reklamních sloganů na kosmetiku je zavádějících? Reklamy je už příliš mnoho, začíná nás otravovat, a i tak se jí snažíme čím dál tím víc bránit. Jelikož je ale i atraktivní, například v tom, že je pomyslnou výkladní skříní s novinkami, trendy, nebo naopak s výprodeji, které nás tak moc zajímají, cestičku k nám si nějak najde. Její zlaté časy už však byly. Dokumentuje to i přesun budgetů do online prostoru.

Podle slov Jozefa Cmarka, ředitele digitálního oddělení Unimedie, největší mediální agentury na Slovensku, je nárůst odhadovaných investicí do online reklamy za posledních 10 let výrazný. Zvedl se z 1% na téměř 18% a poslední dva roky roste o 15% ročně. Nejbližší metou je dostihnout v příjmech v horizontu jednoho až dvou let printový segment, a poté segment TV.

Klasická offline média čeká transformace na určité exkluzivní mediatypy, fungující pro specifické cílové skupiny. Úlohu mainstreamu přebere internet a časem pohltí i televizi.

Informace nás válcují, a tak chceme sami rozhodovat o tom, které k sobě pustíme

Je jich mnoho a nedokážeme je všechny zpracovat. Proto si je sami vybíráme. A právě tato změna polarity je revolucí marketingu a specifikuje dnešní dobu. Spočívá ve změně směru komunikace. Trefování zákazníků v tradiční reklamě je vytlačované tím, že zákazník si informace hledá sám. Tehdy, když je potřebuje. A jelikož informací je mnoho a času málo, upřednostní právě ty, které najde rychle, jsou aktuální, kvalitní, srozumitelné a užitečné. A právě o takové se stará content marketing.

Vyhledávače odměňují kvalitní stránky

Získávají tak vyšší nekomerční pozice při organickém vyhledávání. Kvalitní stránka je ta, která žije, čili přibývá na ní pravidelně obsah. Čím je kvalitnější, tím má více návštěv, tím déle se na stránce návštěvníci zdrží. Vyhledávače sledují a odměňují i responzivitu webu, originalitu obsahu, produkování množství sociálních signálů (lajky, sdílení, komentáře, zpětné odkazy, …), trestají plagiátorství. I to předurčuje content marketing být silným marketingovým nástrojem, nakolik je postavený právě na kvalitním, užitečném a originálním obsahu.

CM staví na důvěře zákazníka

Rozhoduje se sám. Sám si vás vyhledal a pokud právě u vás najde co potřebuje, je na nejlepší cestě stát se vaším fanouškem. A navíc, pokud bude spokojený, poví o tom i ostatním. Důvěru budujete i tím, že zákazník cítí vaši pomoc, užitečnost, aktuálnost. Ale ne žádný prodejní nátlak. Oblíbí si vás a začne vám důvěřovat. Tehdy se z fanouška stává potenciální zákazník. Je dobré připravit se na tyto zákazníky, protože jich bude čím dál tím víc. Buď přijdou k vám, nebo ke konkurenci.

Do CM by firmy neinvestovaly, kdyby by to nefungovalo

Pokud by content marketing byl jen módním trendem nebo bublinou, nebyl by tu už tak dlouho a nesměřovaly by do něj v současnosti významné podíly budgetů na marketing. Průzkumy v zahraničí zaznamenávají, že do CM proudí čím dál tím víc rozpočtů. Až 77% firem content marketing uplatňuje. A až tři čtvrtiny z nich ho uplatňuje na základě content marketingové strategie. Firmy do CM investují průměrně čtvrtinu svého celkového rozpočtu na marketing. Obdobná česká statistika zatím není zpracovaná, ale kdyby byla, k uvedeným číslům se pravděpodobně nepřiblíží ani zdaleka. Čas CM tedy přichází i k nám a náskok získají právě ti, kteří začnou produkovat kvalitní obsah ve svém segmentu mezi prvními.

Má tedy content marketing sílu převálcovat klasickou reklamu?

Navzdory rostoucí síle content marketingu klasická offline reklama tak rychle nezanikne. Má své místo a ještě si ho podrží. Bude ale slábnout a bude se měnit také její význam, a to spolu s významem klasických médií. Musí se smířit i s tím, že se bude s CM dělit o budgety. Polemizovat o tom, jestli má offline reklama sílu s content marketingem vyhrát, můžeme. Následující období však bude znamenat minimálně dotáhnutí CM na úroveň klasické reklamy. Pokud bychom se však bavili o dlouhodobějších vizích, tak tam si zatím asi neumíme představit, co jiné může být důležitější než kvalitní obsah. Rozhodnou i takoví hráči jako Google nebo význam a úloha offline médií v budoucnosti.

Ovoce článku

 

 

CONTENT NEWSLETTER


Odber newslettra od ContentFruiter

 

Čerstvé CM novinky přímo do Vašeho emailu

Abyste byli v obraze při vzestupu nového marketingu

Okamžik..

Thank you for signing up!

Leave a Comment

Pošlete nám brief

Content marketing funguje - víme to my, vy i vaše konkurence. Buďte první, kdo ve vašem odvětví využije sílu moderního a efektivního marketingu, vyšachujte svou konkurenci a "ukradněte si trh".
Pošlete nám brief, zadání nebo nám zavolejte a navrhneme vám optimální postup. My jsme na plodnou diskusi připravení.

Tel.: +420 728 383 700